Presencial
Conferència - Antoni Tàpies: Cine, materia y pensamiento.
En el centenari del naixement de Tàpies li fem un homenatge amb l’objectiu de veure com la seva obra es fonamenta en la creació i presentació de l’objecte, mitjançant el propòsit d’exhibir el real per a evitar la representació.
Llenços i escultures que miren cap a l’interior responen al rebuig de l’art “preestablert”, el de labor mimètica, l’objectiu de la qual no és un altre que el de retratar l’extern per mitjà d’una “realitat” duplicada.
Una estètica minimalista basada en la matèria, els signes i el “art brut”; influenciada també pels corrents artístics del moment, les filosofies orientals i pel cinema.
L’artista visiona pel·lícules clàssiques en la seva llar amb els seus amics alguns dijous a la tarda; el que provoca no sols la creació d’un estil, sinó també el naixement del pensament estètic que deriva cap a la configuració de les seves composicions.
A través d’unes certes variables, examinarem algunes d’aquestes pel·lícules per a comprovar la seva presència en la seva obra, i observar, alhora, el que té aquesta d’autobiogràfica.
En centrar-nos en la matèria en l’art, veiem com les seves creacions experimenten una ràpida degradació. Tàpies recolza la descomposició, el pas del temps i la pèrdua de la idea d’eternitat de l’art. Una postura que mantenien els surrealistes i que la identifiquem en el film “Un Chien Andalou” (1929) de Buñuel, amb la seqüència del ruc putrefacte jaient sobre un piano.
Sobre el pensament, l’artista ens indica… “Penso que una obra d’art hauria de deixar perplex a l’espectador, fer-li meditar sobre el sentit de la vida”. Una inquietud existencial plasmada en els primers compassos de la pel·lícula d’Ingmar Bergman “El Setè segell” (1957), quan el seu protagonista repta a la mort a una partida d’escacs per a intentar desembarassar-se d’ella.
Respecte als corrents artístics, “Entr’acte” (René Clair, 1924) és una composició fílmica de clara connexió dadaista, en la qual la construcció narrativa del mode de representació clàssic brilla per la seva absència, ja que les seqüències se succeeixen a mode de símbols sense vinculació aparent.
Finalment, descobrim les filosofies orientals a través de cintes japoneses, com ara “Rashomon” (Akira Kurosawa, 1950), “Conte de lluna pàl·lida” (Kenji Mizoguchi, 1953), o "Dona de Tòquio” (Yasujiro Ozu, 1933), amb estructures lingüístiques pròximes a les de la seva obra, des de les quals ens espia l’ànima de l’artista.
- Lloc i dates
- 9 de abril de 2024
De 18:00 a 20:00 h
Espais en els quals es desenvolupa: Aula 2
Lloc: Barcelona
- Presencial
- Aquesta activitat es desenvolupa presencialment.
- Inscripció
- Altres activitats del cicle
- Aquesta activitat pertany al cicle feta , format per les següents activitats:
- novembre 2022 José Luis López Vázquez : Entre la risa y el llanto
- novembre 2022 Conferencia-debate: Geografía del Abandono
- desembre 2022 Cicle de conferències a Cabrils: Fronteras, zonas de fricción y capitalismo caníbal
- desembre 2022 Presentació del programa Sènior a Barcelona i Tasts: “El amor en la Grecia Antigua” i “Ens alimentem o ens nodrim?”
- desembre 2022 Cicle de conferències a Cabrils: La violència política durant la Transició: 1975-1982
- desembre 2022 Presentació del programa Sènior i Tasts: “Cultura de Pau en un món de guerra” i “De Stiegliz a Ouka Leele: vida, fotografia i poesia visual"
- febrer 2023 Patrimoni natural de Catalunya
- febrer 2023 Del Museo “almacén” al Museo social: Una revisión de la Institución museística ante los retos del s. XXI
- febrer 2023 Vides Accelerades, poder i alienació: La proposta crítica de Hartmut Rosa
- febrer 2023 Mujeres artistas surrealistas
- març 2023 Sortida: Museu Nacional d'Art de Catalunya. Col·lecció d'art gòtic
- abril 2023 Vides d'art II. Viatge a una obra a partir de la biografia de l'artista
- abril 2023 Biografies pacifistes
- abril 2023 Agua, energía y alimentación. 3 elementos básicos unidos por el Desarrollo Sostenible.
- abril 2023 Las manifestaciones artísticas de la orden cisterciense en la Edad Media Peninsular
- abril 2023 Los conceptos fundamentales del pensamiento de Marx y sus herencias
- abril 2023 Introducción a la Protección de Datos Personales y Ciberseguridad
- novembre 2023 Las artes plásticas en el Expresionismo alemán: El puente, el jinete azul y la nueva objetividad (Nueva edición)
- novembre 2023 Introducción al Legal Tech, protección de datos personales y Ciberseguridad
- desembre 2023 Introducció a la Contractació Pública
- desembre 2023 10.30h - Visita a l’Exposició temporal Miró-Picasso del Museu Picasso.
- desembre 2023 11.30h- Visita a l’Exposició temporal Miró-Picasso del Museu Picasso. (Nueva edición)
- desembre 2023 Presentació del 2n quadrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2023-24 + Tasts (15/12/2023)
- desembre 2023 La Novel·la negra. Història i característiques d’un gènere. Del menyspreu a gènere de moda.
- abril 2024 Pedagogia de la mort
- abril 2024 Vides d’art. El Barroc
- abril 2024 Sortida: Tàpies. L’empremta del zen.
- abril 2024 Portugal, 50 anys del 25 d’abril. Del feixisme a la revolució
- abril 2024 Aquest mes llegim: “La història dels vertebrats " amb presència de l'autora Mar García Puig
- maig 2024 Aquest mes llegim: “A les dues seran les tres " amb presència de l'autor, Sergi Pàmies.
- juny 2024 Presentación del 1er cuatrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2024-25 + Tasts (18/06/2024)
- juny 2024 Presentació del 1er quadrimestre del Programa Sènior- Barcelona 2024-25 + Tasts (21/06/2024)
- setembre 2024 El histórico siglo XX: del Imperialismo a la Gran Guerra (1880-1920)
- setembre 2024 Jujol. L’arquitecte de les formes, les textures i el color
- setembre 2024 El expresionismo vienés
- setembre 2024 La invención de la fotografía y la primera ola del feminismo
- octubre 2024 Sortida Recinte Modernista Sant Pau (Domènech i Montaner. Art total)
- novembre 2024 Comer, beber, pensar
- novembre 2024 Piet Mondrian y De Stijl
- novembre 2024 Revolución Circular: solución a la limitación de recursos del planeta
- novembre 2024 El patrimoni natural de Catalunya
- novembre 2024 Aquest mes llegim: El Retrat de Matrimoni de Maggie O’Farrell
- novembre 2024 Aproximación al abuso sexual infantil: detección, prevención y actuación
- novembre 2024 Sortida a Canet (Domènech i Montaner. Art total)
- novembre 2024 30 años: Pero... ¿quién nos habla en Pulp Fiction?
- novembre 2024 Frida Kahlo, una icona feminista
- desembre 2024 Horitzons globals de guerra i pau des de la Mediterrània
- gener 2025 Conjunt Romà de Centcelles (Constantí, Tarragona)
- gener 2025 Aquest mes llegim: “Confeti” amb presència de l'autor, Jordi Puntí
- febrer 2025 La emergencia climática. Una realidad científica, social y económica
- febrer 2025 Problemes ètics del transhumanisme
- febrer 2025 Presentació del llibre “La mujer ciega que podía ver con la lengua”
- febrer 2025 Com afrontem les malalties infeccioses. Roda el món i torna al Born.
- febrer 2025 Desigualdad, precariedad y crisis de la democracia
- març 2025 Viajes y viajeros en la Europa medieval
- març 2025 Evolució, dones i cacics. Una història de la Prehistòria
- març 2025 Feminisme socialista. L'origen del 8M
- març 2025 Xerrada informativa sobre sortides professionals de la Psicologia, a càrrec del Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya (COPC)
- març 2025 Aquest mes llegim: “La Llamada. Un retrato” de Leila Guerriero
- abril 2025 Vides d’art. Viatge a l’art del món antic
- abril 2025 Introducción a la Egiptología. La vida de los antíguos egipcios
- abril 2025 La ruta del 47. Descobreix Torre Baró a través de passejades fotogràfiques
- abril 2025 Presentació del llibre “El Nietzsche francés: Georges Bataille, rigor y urgencia de lo imposible" de José Vidal Calatayud
- maig 2025 Sortida: Museu Nacional Art de Catalunya (MNAC). Sales de Gòtic
- maig 2025 Conferència: La planificació successòria, clau per evitar conflictes i minimitzar impostos.
- Ponent
- José Luis Subías Barrera
- Professor tutor d’Art Contemporàni i Cinema a UNED Barcelona
- Dirigit a
- A tot el públic interessat en la figura d’Antoni Tàpies.
- Objectius
- Fer memòria del centenari de Tàpies.
- Revisar la trajectòria.
- Comprendre un estil molt particular.
- Veure la presència del cinema en la seva obra.
- Interrelacionar les seqüències de les pel·lícules amb les seves obres.
- Descobrir el pensament a través de les imatges cinematogràfiques.
- Gaudir de la seva poesia.
- Objectius de Desenvolupament Sostenible
Aquesta activitat impacta en els següents Objectius de Desenvolupament Sostenible:

- Més informació
- UNED Barcelona
Avda. de Rio de Janeiro, 56-58
08016 Barcelona Barcelona
93 396 80 59 / activitats@barcelona.uned.es - Imatges de l’activitat
